• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Cultuureducatie Enschede

Cultuureducatie Enschede

  • Cultuurmenu
  • BASIS
    • Adviseur
    • Cultuurmenu
      • Financiering CM
      • Annulerings-voorwaarden CM
      • Vervoer met de Cultuurbus
  • PLUS
    • Invent2gether
  • Professionalisering
    • Scholing
      • Masterclasses e.d.
      • Cursus Interne Cultuurcoördinator
      • Post-HBO Cultuurbegeleider
    • Netwerk
      • Red Carpet Event
      • Expertgroep Cultuureducatie
    • Monitoring en evaluatie – Evi
  • Deelnemers
    • Scholen
    • Culturele veld
      • Culturele instellingen
      • Zelfstandige aanbieders
      • Lesformat
      • Toetreding en Spelregels
      • Kwaliteitsmonitor
    • Samenwerkings-partners
  • Actueel
    • Magazine Binnenstebuiten
      • Magazine Culturage 2019
      • Magazine Binnenstebuiten 2021
      • Magazine Binnenstebuiten 2022
      • Magazine Binnenstebuiten 2023
      • magazine Binnenstebuiten 2024
    • Nieuwsbrief
  • Over ons
    • Organisatie
    • Achtergrond
      • Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
      • Cultuureducatie
    • Veelgestelde vragen
    • Codes
  • Contact

In de Spotlights: Tessa Totaaltheater

19 juni 2025

Tessa is workshopleider en theatermaker. We hebben haar een aantal vragen gesteld over een van haar workshops: Let’s Dance International. Meerdere docenten zijn hier erg enthousiast over: een groepsleerkracht van basisschool Reliëf merkte op dat zijn leerlingen enorm goed samenwerkten tijdens de workshop. Ze dachten in mogelijkheden, en konden zo in een relatief korte tijd komen tot een mooie voorstelling, wat de docent verbaasde.

Kan je kort omschrijven wat de kinderen hebben gedaan?
Elke klas start de dag met een spannende verrassing: een vlag. Maar van welk land is deze vlag eigenlijk? Samen gaan de leerlingen op onderzoek uit. Ze duiken in de wereld van het land: waar ligt het, hoe ziet het eruit, wat is er bijzonder? Ze beantwoorden de vragen van de verdiepingskaart, ze ontdekken tradities en leren zo meer over de cultuur. Maar daar stopt het niet… De klas werkt ook aan creatieve doe-opdrachten. Ze ontwerpen kleurrijke kledingstukken of accessoires die passen bij hun land. Alles om hun optreden nog indrukwekkender te maken. En dan… is het tijd om te dansen! Een gave dansles, geïnspireerd op de muziek en bewegingen van het land van de dag, brengt het geheel tot leven. De leerlingen leren dansen op wereldse klanken en voelen zich even helemaal onderdeel van die cultuur. De dag eindigt in een knallende finale: een grote voorstelling voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders. Elk optreden toont een unieke mix van onderzoek, dans en creativiteit. Met Let’s Dance International leren we van én met elkaar. We reizen zonder paspoort, maar vol verwondering. We ontdekken, maken en bewegen samen – en genieten van elkaars talent en enthousiasme.

Wat viel je op tijdens de voorstelling/workshop?
Wat heel bijzonder is, is dat niet iedereen enthousiast is als ze horen dat ze gaan dansen. ‘Ik kan niet dansen’, ‘ik hou niet van dansen’ horen we regelmatig bij de start van de workshops. Er zijn momenten dat de helft van de klas er zo over denkt. Als deze leerlingen na de workshop zeggen “Aahhh, is het nu al afgelopen?”, “Mogen we nog een keer oefenen maar dan zonder jouw hulp?” Dan weten ik het: onze missie is geslaagd.

Waarom is het belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen om deze workshop te ervaren?

  • Het zelfvertrouwen van de kinderen groeit. Ze ervaren dat ze meer kunnen dan ze denken. Door iets te doen wat buiten hun comfortzone ligt, bouwen ze zelfvertrouwen op.
  • Ze leren meer over samenwerking en respect. Ze werken samen aan een onderzoek, een creatie en een optreden. Ze leren luisteren, elkaar aanvullen en waarderen wat een ander bijdraagt.
  • Ze maken kennis met andere landen en culturen op een speelse, actieve manier. Dat vergroot hun wereldbeeld en stimuleert respect voor verschillen.
  • Ze leren door te doen: bewegen, maken, onderzoeken – de combinatie van hoofd, hart en handen zorgt voor een diepere, blijvende leerervaring.
  • Kinderen ontdekken dat expressie – via dans, kleding, decor – een krachtige en leuke manier is om jezelf te laten zien, ook als je normaal niet snel op de voorgrond treedt.
  • Ze mogen fouten maken, opnieuw proberen, lachen om zichzelf. Het gaat niet om presteren, maar om meedoen.

Let’s Dance International is dus veel meer dan een dansproject. Het is een viering van durven, ontdekken, samenwerken en groeien. Een dag die kinderen bijblijft – niet alleen omdat ze iets geleerd hebben over de wereld, maar vooral over zichzelf.

Komt dit aanbod vaker voorbij?
Dit aanbod is ook het nieuwe schooljaar te boeken.

 

Footer

Zie ook

  • Cultuurmenu
  • Financiering CM
  • Over ons
  • Scholen
  • Deelnemers
  • Actueel
  • Contact

Uitgelicht

  • Cultuureducatie met Kwaliteit – periode 3 (2021-2024)
  • Expertgroep Cultuureducatie – Geef je op!
  • Nationaal Programma Onderwijs: (extra) inzetten op cultuuronderwijs!
  • Experiment Verlengde Schooldag

Contact

Voor meer informatie of vragen kun je terecht bij Lotte Hoogers (projectleider):
e) lotte@cultuureducatie-enschede.nl
t) 06 868 801 92

Postadres Cultuureducatie Enschede
Langestraat 56
7511 HC Enschede

Privacyverklaring

© 2014–2025 · Cultuureducatie Enschede