Begin april is een brief gestuurd aan alle Enschedese scholen met informatie over het experiment ‘Verlengde Schooldag’ (VSD), die Cultuureducatie Enschede samen met Integrale Kindcentra (IKC’s) en culturele organisaties wil starten komend schooljaar.
Als het goed is ben je momenteel druk bezig – naast de school draaiende houden – om invulling te geven aan het Nationaal Programma Onderwijs. We hebben eerder aangegeven dat het VSD-experiment hier wellicht mooi op zou kunnen aansluiten. Uiteraard mogen er ook andere redenen zijn om mee te willen doen.
Proces
Het VSD-experiment bestaat uit twee elementen: een co-creatie en proeftuinen. In schooljaar 2021-2022 zullen we met de co-creatie starten. In deze co-creatie zullen alle deelnemende IKC’s, Bibliotheek Enschede, Concordia, Kaliber Kunstenschool en Roombeek Cultuurpark Educatie gezamenlijk starten. De culturele organisaties zullen het proces begeleiden. Tijdens de co-creatie worden de huidige stand van zaken, wensen en behoeftes gezamenlijk besproken. Van daaruit worden de gewenste resultaatgebieden geformuleerd. Op basis van die resultaatgebieden zullen proeftuinen ontwikkeld en uitgevoerd worden in de IKC’s. Deze proeftuinen worden gemonitord en geëvalueerd met dezelfde deelnemers van de co-creatie.
Doel
Het doel van het experiment is om een doorstroom te realiseren tussen het binnen- en buitenschoolse aanbod en dat alle kinderen (al dan niet deel uitmakend van gezinnen met beperkte mogelijkheden), niet alleen onder schooltijd kennismaken met cultuureducatie, maar ook buiten schooltijden structureel actief zijn binnen de culturele disciplines. IKC’s die deelnemen aan het experiment krijgen de kans om een programma te ontwikkelen samen met de culturele organisaties passend bij hun specifieke locatie(s) en te leren van de ervaringen van de andere deelnemende IKC’s. Tevens kan het experiment aansluiten bij de maatregelen die genomen worden binnen de school vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. Vanuit de CmK3-gelden is er budget vrijgemaakt om de co-creatie en bijbehorende proeftuinen te financieren.
Criteria en voorwaarden
De criteria en voorwaarden waar wij bij het selecteren op zullen letten zijn de volgende;
- Zowel de school/scholen als de opvanglocatie(s) binnen één IKC zijn bereid om mee te doen.
- Er komt minimaal één vaste vertegenwoordiger in de co-creatie die spreekt namens school en opvang.
- In de co-creatie staat de leerling en talentontwikkeling centraal, de focus ligt niet op de samenwerking tussen de school/scholen en opvanglocatie(s). Uiteraard is het mooi als de samenwerking binnen een IKC door deelname aan dit experiment verbetert.
- Er is een gezamenlijk idee over wat cultuureducatie kan brengen binnen de Verlengde Schooldag.
- Het is duidelijk met welk doel er wordt meegedaan aan de co-creatie.
- De co-creatie en proeftuinen zijn er om nieuwe initiatieven te ontplooien of bestaand programma te verdiepen/verbreden.
- Je bent bereid je visie en huidige stand van zaken te delen binnen de co-creatie met de culturele instellingen en andere deelnemers, om zo van elkaar te leren en gezamenlijk een stap verder te komen.
Uitnodiging
In deze brief willen we je uitnodigen om een motivatiebrief te schrijven als je geïnteresseerd bent deelnemer te worden van de co-creatie en aanvullende proeftuinen. In totaal is er ruimte voor vier deelnemende IKC’s. Wij ontvangen jullie motivatiebrief graag uiterlijk op maandag 7 juni. Op maandag 21 juni kun je onze reactie terug verwachten en weet je of jouw IKC deel gaat nemen aan de co-creatie volgend schooljaar.
Mocht je nog vragen hebben dan horen we dat natuurlijk graag. Je kan dan terecht bij de ambassadeur van je school.
Met vriendelijke groet,
Stuurgroep Cultuureducatie Enschede
In de Stuurgroep Cultuureducatie Enschede hebben de gemeente Enschede, schoolbesturen en culturele instellingen zitting. De leden van de stuurgroep kun je hier vinden.