• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Cultuureducatie Enschede

Cultuureducatie Enschede

  • Cultuurmenu
  • BASIS
    • Adviseur
    • Cultuurmenu
      • Financiering CM
      • Annulerings-voorwaarden CM
      • Vervoer met de Cultuurbus
  • PLUS
    • Invent2gether
  • Professionalisering
    • Scholing
      • Masterclasses e.d.
      • Cursus Interne Cultuurcoördinator
      • Post-HBO Cultuurbegeleider
    • Netwerk
      • Red Carpet Event
      • Expertgroep Cultuureducatie
    • Monitoring en evaluatie – Evi
  • Deelnemers
    • Scholen
    • Culturele veld
      • Culturele instellingen
      • Zelfstandige aanbieders
      • Lesformat
      • Toetreding en Spelregels
      • Kwaliteitsmonitor
    • Samenwerkings-partners
  • Actueel
    • Magazine Binnenstebuiten
      • Magazine Culturage 2019
      • Magazine Binnenstebuiten 2021
      • Magazine Binnenstebuiten 2022
      • Magazine Binnenstebuiten 2023
      • magazine Binnenstebuiten 2024
    • Nieuwsbrief
  • Over ons
    • Organisatie
    • Achtergrond
      • Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
      • Cultuureducatie
    • Veelgestelde vragen
    • Codes
  • Contact

Dansend het schooljaar uit!

30 juni 2020

Op de Prinseschool locatie Staringstraat werken de leerkrachten sinds een aantal jaren aan hun professionalisering in podiumkunsten via het programma Let’s Present van Tessa Kortenbach. Ieder jaar gaat de coaching een stapje verder. Door corona leek het even of het dit jaar stil zou komen te staan…

Danspresentatie

Het was de bedoeling dat iedere leerkracht samen met hun leerlingen inspirerende muziekfragmenten zou uitkiezen, waar Tessa samen met haar team een gave muziekmix van ging maken. Op die muziekmix ging elke klas een eigen danspresentatie creëren. De professionalisering van de leerkracht richtte zich op het ontwikkelen van de choreografie. “Leren kijken naar de beweging in kinderen, de leerlingen laten experimenteren, spelen, uitproberen en observeren. En daarop samen reflecteren en keuzes maken”, aldus Tessa Kortenbach. “Met het lesmateriaal Maak zelf een choreografie met behulp van 4 danselementen, leert elke leerkracht om de gemaakte choreografie verdieping en expressie mee te geven. Uiteraard zou alles afgesloten worden met een grote voorstelling voor alle ouders.”

En toen was daar corona…

Een nieuw plan

Midden in het traject stond alles stil. Het was niet mogelijk om het oorspronkelijke plan uit te voeren. Samen met de Prinseschool locatie Staringstraat ging Tessa op zoek naar wat nog wel kon. Het team van de school gaf aan het bijzondere jaar toch feestelijk te willen afsluiten. “Daaruit ontstond een nieuw plan: een feestelijke lipdub met de hele school. Een dansclip die we naar het enthousiaste publiek van vaders en moeders toe kunnen sturen. Daarvoor gebruiken we feestliedjes die ons als vanzelf laten dansen, waar we blij en vrolijk van worden”, aldus Tessa.

Swingen en feest

Voor dit vervangende project heeft Tessa samen met haar team een muziekmix gemaakt. Vanuit de school kregen ze het thema swingen en feest mee. De professionalisering van de leerkracht kon binnen dit idee ook perfect door blijven gaan. “Ook nu gaat elke leerkracht samen met de klas een stuk choreografie ontwerpen. De leerkrachten halen de inspiratie uit de leerlingen en gaan experimenteren met bewegingen, uitproberen, ervaren, kijken naar elkaar, reflecteren en keuzes maken. Het boekje over de 4 danselementen leert de leerkrachten de dans meer diepgang, expressie en karakter mee te geven.”

‘Ik voel me lekker los!’

Op 9 juni vond de oefendag plaats, waarbij elke klas hun stukje muziek te horen kreeg. Daarna konden ze zelf aan de slag. “Tijdens het oefenen merkte ik dat de leerlingen geïnspireerd raakten. Ze hoorden de muziek en sprongen van hun stoelen. Er werd al flink geëxperimenteerd. Tijdens het beluisteren kwamen er direct inspirerende ideeën over decor en kleding. Een leerling uit groep 5 zei Ik voel me lekker los! en een leerling uit groep 1/2 Ik word hier zo blij van! Hoe gaaf is dat in tijden van 1,5 meter en afstand houden. Na het proefrondje kon ik al zeggen… het wordt fantastisch!”

Een ware inspiratiebron

De Prinseschool locatie Staringstraat kiest al een aantal jaren voor Tessa Kortenbach en haar leerlijn Let’s Present. “Omdat ze een ware inspiratiebron is”, zegt Anouck Haven, locatie-directeur van de school. “Ze laat ons inzien dat je met hele simpele stappen een hele mooie presentatie kunt organiseren. Haar vernieuwende inzichten werken elke keer weer verrassend. Met haar positieve energie zet ze de leerkracht in haar/zijn kracht en dan rollen er de mooiste prestaties uit. De kers op de taart is natuurlijk dat zij als Barones de hele Let’s Present presenteert, waardoor de hele voorstelling een feestelijk tintje krijgt waar ouders en leerlingen van genieten. En de leerkrachten op een hele positieve manier het schooljaar afsluiten.”

De lipdub!

Op woensdag 1 juli werd de lipdub opgenomen. “Het is echt heel gaaf geworden. Tussen de regenbuien door hebben we er samen iets geweldigs van gemaakt. Ik ben zo ontzettend trots op de leerlingen, maar ook op de leerkrachten! Samen een choreografie ontwikkelen is niet zomaar iets. Geweldig dat het team elk jaar weer wil groeien”, vertelt Tessa.

Footer

Zie ook

  • Cultuurmenu
  • Financiering CM
  • Over ons
  • Scholen
  • Deelnemers
  • Actueel
  • Contact

Uitgelicht

  • Cultuureducatie met Kwaliteit – periode 3 (2021-2024)
  • Expertgroep Cultuureducatie – Geef je op!
  • Nationaal Programma Onderwijs: (extra) inzetten op cultuuronderwijs!
  • Experiment Verlengde Schooldag

Contact

Voor meer informatie of vragen kun je terecht bij Lotte Hoogers (projectleider):
e) lotte@cultuureducatie-enschede.nl
t) 06 868 801 92

Postadres Cultuureducatie Enschede
Langestraat 56
7511 HC Enschede

Privacyverklaring

© 2014–2025 · Cultuureducatie Enschede