Elf basisscholen in Enschede hebben de afgelopen twee jaar met succes een culturele leerlijn geïmplementeerd. Dat gebeurde binnen het project ‘Cultuureducatie DNA’, in het kader van de professionaliseringsregeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie (FCP). Het project, dat eind november werd afgerond, had twee doelen: professionalisering van het leerkrachtenteam én cultuureducatie onderdeel laten worden van het DNA van de scholen.
Cultuureducatie op het netvlies
De scholen konden zelf kiezen uit 21 leerlijnen binnen de disciplines beeldend, dans, drama, erfgoed, film, digitale media, kunst & techniek, literatuur en muziek. Na de kick-off in januari 2017 ging op de scholen de implementatie van start. Leerkrachten kregen coaching on the job van professionals verbonden aan de leerlijn en moesten vervolgens zélf een dansles, dramales of filosofieles aan hun leerlingen geven.
“Tijdens Cultuureducatie DNA hebben we ingezet op drie niveaus: bestuur, school en leerkrachtenteams. Alle elf scholen geven aan dat ze naar aanleiding van het project meer zelfvertrouwen hebben gekregen. Veel leerkrachten zijn buiten hun comfortzone getreden en hebben ervaren dat ze veel meer kunnen en durven dan gedacht. Leerlingen zijn gegroeid in hun zelfvertrouwen en uitdrukkingsvaardigheden. Ze hebben ontdekt dat er naast onze taal, verschillende andere ‘talen’ zijn om je in uit te drukken: dans, theater, beeldende kunst, film en allerlei vormen van sociale media. Een prachtige opbrengst!”, aldus Maika Eggink, projectleider van Cultuureducatie DNA.
Cultuureducatie is door dit project ook duidelijk op het netvlies van de bestuurders van scholen gekomen. De drie koepels in Enschede (Consent, KOE en VCO) hebben allen een manifest opgesteld waarin ze het belang van cultuureducatie onderschrijven. Het is een eerste aanzet tot borging op bestuurlijk niveau; een voorwaarde om cultuureducatie daadwerkelijk onderdeel van het DNA van de scholen te laten worden.
DNA-Onderwijs training
Trainingen in het kader van nascholing en verankering vormden ook een belangrijk onderdeel van Cultuureducatie DNA. Speciaal voor het project werd de training DNA-onderwijs ontwikkeld in samenwerking met het Saxion en TechYourFuture (TYF). TYF is bewust als partner bij het project betrokken, vanwege de koppeling met Wetenschap & Techniek. De training heeft de leerkrachten aangemoedigd een meer coachende rol aan te nemen en hen geleerd wat de kracht is van het stellen van hogere orde denkvragen aan de leerlingen.
Cultuureducatie DNA
Het project Cultuureducatie DNA heeft van november 2016 t/m november 2018 in Enschede gelopen. Het is een ‘verdiepend zijspoor’ naast het hoofdspoor van Culturage. De letters DNA staan voor Deskundigheidsbevordering, Nascholing en verAnkering. Middels aansprekende en doorlopende leerlijnen moet cultuureducatie een vanzelfsprekend onderdeel worden van het onderwijs curriculum. Oftewel in de genen, het DNA, van de scholen komen. De elf deelnemende Enschedese basisscholen waren: OBS Freinetschool de Bothoven, ODBS Lonneker, OMBS De Wielerbaan, KBS De Windroos, OBS Het Wooldrik, twee locaties van OMBS Het Zeggelt (Dr. Benthemstraat en Meeuwenstraat/Floraparkstraat) en vier locaties van OBS Prinseschool (Daalweg, Prinsestraat, Staringstraat en IST).
Meer informatie over het project Cultuureducatie DNA
Foto: Christina Bakuchava