We zien een mooie ontwikkeling in de scenariokeuzes van scholen als we deze van dit schooljaar (18/19) vergelijken met die van vorig schooljaar (17/18). Scholen kunnen binnen hun culturele beleid kiezen voor drie verschillende scenario’s: 1) het instapmodel waarbij alleen activiteiten uit het Cultuurmenu worden afgenomen, 2) de implementatie van een leerlijn of 3) co-creatie van een leerlijn.
Allereerst zien we dat steeds meer scholen zich inschrijven voor een van de scenario’s (van 50 naar 62). Ook stijgt het aantal scholen dat kiest om een leerlijn te implementeren van 14 naar 19. Daarnaast zijn er afgelopen jaar 4 leerlijnen in co-creatie ontwikkeld en wordt daar dit jaar nog een leerlijn aan toegevoegd. Ondanks deze positieve ontwikkelingen moeten we nog een grote slag maken. Om cultuuronderwijs structureel in te bedden binnen de school, is de keuze voor scenario 2 (implementatie) of scenario 3 (co-creatie) van groot belang.
21 leerlijnen
Er zijn op dit moment 21 leerlijnen beschikbaar binnen de disciplines beeldende kunst, dans, drama, erfgoed, literatuur, mediakunst en muziek. Alle informatie over de verschillende leerlijnen is te vinden in het Cultuurmenu. Van iedere leerlijn is een informatief filmpje beschikbaar en staan de uitgangspunten, opbouw, waarde van de leerlijn, deskundigheidsbevordering en alle praktische en contactinformatie beschreven.
Meer informatie
Wil je meer weten over de keuze voor een bepaald scenario of de verschillende leerlijnen? Dan kun je terecht bij Collin Vaneker, projectleider Cultuureducatie Enschede.
t) 06 21 56 74 44
e) c.vaneker@concordia.nl