Op woensdag 4 juli was de afsluiting van Cultuureducatie DNA, voor de deelnemende scholen en alle overige betrokkenen. Projectleider Maika Eggink blikt terug op een succesvolle implementatie van de leerlijnen op de tien scholen: “Alle scholen geven aan dat ze meer vertrouwen hebben gekregen. Veel leerkrachten moesten buiten hun comfortzone treden, maar ze hebben ervaren dat ze veel meer kunnen en durven dan vooraf gedacht. De teams hebben zich opengesteld om te wíllen leren en te professionaliseren. Petje af voor alle leerkrachten én voor de educatief medewerkers en trainers die met zoveel passie en enthousiasme de coaching on the job op de scholen hebben verzorgd!”
Ook voor de leerlingen had DNA mooie opbrengsten. ICC-er Christa van de Lonnekerschool, waar de leerlijn Kunst onderzoekt werd geïmplementeerd: “Leerlingen raken enthousiaster en gemotiveerder als ze zélf mogen bedenken en onderzoeken. Ze leren meer dan alleen technieken. Ze leren vaardigheden als doorzetten, samenwerken, karakter tonen, creativiteit ontwikkelen en van elkaar leren.”
Voor het tweede deel van de bijeenkomst was Gert de Graaff – filmmaker, trainer taal van het beeld en editor – uitgenodigd. Gert gaf de aanwezigen een interactief en superinteressant filmcollege over de verschillende vormen van beeldmanipulatie. Een ‘objectief’ beeld bestaat niet. Met een simpele laptop is het mogelijk om binnen enkele seconden de waarheid 180 graden te verdraaien. Daarmee komt de term fake news ineens wel erg dichtbij…
Na afloop werd er nog nagepraat op het terras. Het project is voorbij gevlogen, maar heeft veel opgeleverd! Daarover meer na de zomer, wanneer Cultuureducatie DNA definitief wordt afgerond.
Voor nu wensen we iedereen een heerlijke zomervakantie. Na deze prachtige prestatie en extra boost voor cultuureducatie, is het goed uitrusten!