De komende vier jaar (2021-2024) kunnen scholen uit twee sporen kiezen om via Cultuureducatie Enschede deel te nemen aan het Cultuureducatie met Kwaliteit-traject; de ‘BASIS’- of ‘PLUS’-variant. Hiermee stappen we af van de drie scenario’s die we in de voorgaande jaren hanteerden, zodat we meer maatwerk kunnen bieden. Aan het einde van elk schooljaar kan de school wisselen van spoor.
BASIS
Kies je als school voor ‘BASIS’, dan draagt de school zorg voor een vastgelegd en in het team van leerkrachten gedeeld cultuureducatiebeleid op schoolniveau. Op basis van dit cultuurbeleidsplan wordt elk schooljaar een gefundeerde keuze gemaakt uit het Cultuurmenu en wordt gekeken hoe leerkrachten zelf een verdieping kunnen geven aan de gekozen activiteit. Hierbij zal maatwerk centraal komen te staan.
Naast het afnemen van passend aanbod, kunnen leerkrachten binnen de ‘BASIS’ aan de hand van hun individuele leervraag meedoen aan workshops en kunnen ze masterclasses volgen. Dit alles zal bijdragen aan het inbedden van goed cultuuronderwijs in het curriculum van de school.
PLUS
Indien een school een stap verder wil, kan deze kiezen voor ‘PLUS’. Voorwaarde hiervoor is dat de basis op orde is en er een verdiepend traject (klein of groot) nodig is om aan de ontwikkelpunten van de school en de individuele leervragen van de groepsleerkrachten te kunnen voldoen. De activiteiten en taken binnen dit spoor kunnen bijvoorbeeld gaan over de implementatie van een leerlijn (voorheen scenario 1 of 2) of de ontwikkeling van een lessenserie. Ook kan er vanuit het Cultuurmenu-aanbod bijvoorbeeld gewerkt worden aan vakoverstijgend werken of het doen van onderzoek. Wat ook tot de mogelijkheden behoort is het zelfstandig leren geven van kunstlessen of het leren ontwerpen van een activiteit op basis van het creatief proces en de procesgerichte didactiek. Indien je vanuit cultuureducatie wilt werken aan de samenwerking met het Intergraal Kind Centrum (IKC) of het voortgezet onderwijs, is dat ook mogelijk. Kortom; er is van alles mogelijk en de school bepaalt!
Op basis van de ontwikkelpunten en de leervragen wordt een cultuureducatie-ontwikkelplan opgesteld. We gaan echt maatwerk leveren en de vraag vanuit de school staat daarbij centraal. De ‘PLUS’-variant kan alleen gekozen worden als er voldoende draagvlak is binnen het team.
Schematische weergave
Om goed samen te werken aan cultuuronderwijs met kwaliteit, zijn er voor de twee sporen voorwaarden opgesteld. Klik hieronder op de link voor een schematische weergave van de voorwaarden om deel te kunnen nemen aan de ‘BASIS’- of ‘PLUS’-variant.