De komende vier jaar (2021-2024) kunnen scholen uit twee sporen kiezen om via Cultuureducatie Enschede deel te nemen aan het Cultuureducatie met Kwaliteit-traject: de BASIS- of PLUS-variant. Hiermee stappen we af van de drie scenario’s die we in de voorgaande jaren hanteerden, zodat we meer maatwerk kunnen bieden. Aan het einde van elk schooljaar kun je als school wisselen van spoor.
BASIS
Kies je als school voor BASIS, dan draagt de school zorg voor een vastgelegd cultuureducatiebeleid op schoolniveau. Dit beleid en de bijbehorende visie worden gedeeld door het team van leerkrachten. Het cultuurbeleidsplan is de basis waarop je elk schooljaar een gefundeerde keuze maakt uit het Cultuurmenu. Daarnaast wordt gekeken hoe leerkrachten zelf een verdieping kunnen geven aan de gekozen activiteit. Hierbij staat maatwerk centraal.
Ook kunnen leerkrachten binnen het BASIS-spoor aan de hand van hun individuele leervraag meedoen aan workshops en masterclasses volgen. Dit draagt bij aan het inbedden van goed cultuuronderwijs in het curriculum van de school. Het aanbod van masterclasses vind je op deze pagina.
PLUS
Indien een school een stap verder wil, kan deze kiezen voor het PLUS-spoor. Belangrijk hierbij is dat de basis op orde is. Een tweede voorwaarde is het volgen van een verdiepend traject (klein of groot), waarbij de ontwikkelpunten van de school en de individuele leervragen van de groepsleerkrachten aan bod komen.
Het PLUS-spoor heeft een brede waaier aan mogelijkheden. Een voorbeeld is een activiteit gericht op de implementatie van een leerlijn (voorheen scenario 1 of 2) of de ontwikkeling van een lessenserie. Ook kan het Cultuurmenu-aanbod het startpunt zijn voor vakoverstijgend werken of het doen van onderzoeken. Wat ook tot de mogelijkheden behoort is het zelfstandig leren geven van kunstlessen of het leren ontwerpen van een activiteit op basis van het creatief proces en de procesgerichte didactiek. Indien je vanuit cultuureducatie wilt werken aan de samenwerking met het Intergraal Kind Centrum (IKC) of het voortgezet onderwijs, is dat ook mogelijk. Kortom, er is van alles mogelijk en de school bepaalt dit zelf.
Wanneer je geïnteresseerd bent in het PLUS-spoor inventariseren we in een verdiepingstraject eerst de ontwikkelpunten en de leervragen. Op basis daarvan maken we een cultuureducatie-ontwikkelplan. Voor dit maatwerk staat de vraag van de school centraal. Let wel, het PLUS-traject kan alleen gevolgd worden bij voldoende draagvlak binnen het team.
Voorwaarden Basis- en Plus-traject
Voor cultuuronderwijs met kwaliteit zijn voorwaarden noodzakelijk. We hebben deze schematisch weergegeven in een PDF. Klik op de link hieronder om het bestand te bekijken (dit opent in een nieuw tabblad).